22.ФЕСТИВАЛ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА У ОКТОБРУ
Критеријуми:
Рок је 10. септембар 2018. године. Пријем апликације ће бити потврђен мејлом.
|
ПОСЛАНИЦА УБУС-а ЗА СВЕТСКИ ДАН ИГРЕУдружење балетских уметника Србије репрезентативно удружење у култури (УБУС) сваке године шаље поруку наше еминентне личности из области уметничке игре поводом Међународног дана игре који је установио ЦИД УНЕСКО 1982. године. Шаљући поруку о значају игре у данашњем времену, УБУС жели да допринесе афирмацији уметничке игре и домаћег стваралаштва, а уједно и да подсети на то да нам се ближе значајни јубилеји – 150. сезона Народног позоришта у Београду, 50 година од одласка Маге Магазиновић, зачетнице савремене игре у нас, као и на то да се балет у Србији игра већ пуних деведесет и пет година. Упркос традицији коју већ неоспорно има, ова лепа играчка професија се и даље сусреће са спорним законским регулативама и неразумевањем. Аутор посланице за 2018. годину посвећене празнику који се традиционално обележава 29. априла широм света је професорка емерита, др Свенка Савић, добитница УБУС-ове Награде за животно дело која је својим вишедеценијским залагањем како на уметничком тако и на научном нивоу трајно задужила балетску уметност.
Игра је данас доминантни облик комуникације, надилази језичке, националне и политичке границе... Ако је наше тело, тело играча, не само део природе него и природа сама, онда не дозволимо да тело трпи насиље, да трпи модрице па ни природа да постаје модричава. Свенка Савић
|
ОБЈАВЉЕНА ИМЕНА ДОБИТНИКА СТРУКОВНИХ НАГРАДА ЗА СЕЗОНУ 2016/17Удружење балетских уметникаСрбије уз подршку Министарства културе и информисања РС сваке године додељује струковне награде заслужним уметницима у области уметничке игре. На дан рођења нашег прослављеног кореографа Димитрија Парлића, 23. октобра, проглашавају се добитници награда Димитрије Парлић, Смиљана Мандукић, Наташа Бошковић, Награде за животно дело и Специјалне награде за иновативни приступ у области савременог плесног театра. Ове године, на предлог жирија награде Смиљана Мандукић, додељује се и Специјално признање Катарини Стојков Слијепчевић за целокупан допринос афирмацији савремене уметничке игре.
|
ЗАВРШЕН ФЕСТИВАЛ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРАУ препуној сали Битеф театра, продукцијом Удружења балетских уметника Србије под насловом Покушај устанка из фотеље, аутора Душана Мурића, завршен је 21. по реду Фестивал кореографских минијатура. Овај перформанс прошлогодишњег добитника награде Охрабрење скреће пажњу на статус уметника и културе у данашњем друштву опрвадавајући слоган фестивала „у корак са временом“. О актуелности и значају фестивала говори и број од преко 80 кореографа и играча који су се представили београдској публици. Од 69 кореографија из 18 земаља света колико их је пријављено на конкурсу за међународно такмичење кореографа, најбоље је публика имала прилике да види, традиционално, на малој сцени Народног позоришта уживајући у различитим плесним изразима и кореографским идејама. Посебну пажњу јавности привукао је жири предвођен интернационалним звездама уметничке игре – нашом примабалерином Ашхен Атаљанц и украјинским кореографом Раду Поклитару. ФКМ је у оквиру ревијалног програма обележио и јубилеј Смиљане Мандукић, једне од зачетница савремен игре у Србији, а на иницијативу некадашњих чланица њене трупе окупљајући их заједно на сцени са играчима Народног позоришта и Битеф денс компаније, награђеним наградом која носи њено име. Удружење балетских уметника Србије, као организатор манифестације и борац за бољи статус наше плесне заједнице, посебну пажњу поклања домаћим ствараоцима. Фестивал је промовисао представу Дуњалук, кореографа Милоша Исаиловића, добитника најпрестижније еснафске награде Димитрије Парлић Са циљем да програм фестивала буде доступан широј публици, до краја године, Фестивал кореографских минијатура ће наставити свој програм и на сценама у градовима Србије.
|
У СУСРЕТ СВЕТСКОМ ДАНУ ИГРЕ, 29. АПРИЛУУдружење балетских уметника Србије репрезентативно удружење у култури једном годишње шаље поруку нашег еминентног уметника из области уметничке игре поводом међународног Дана игре који је установио ЦИД УНЕСКО 1982. године. Шаљући поруку о значају игре у данашњем времену, УБУС жели да допринесе афирмацији уметничке игре, домаћег плесног стваралаштва, а уједно и да подсети на то да се у 2017. години обележава 25 година од смрти Смиљане Мандукић – зачетнице савременог плесног израза у нас. Такође, приближава нам се и Фестивал кореографских минијатура, међународно такмичење кореографа које се у организацији нашег удружења већ 21 годину одиграва на сцени Народног позоришта у Београду, али и у другим градским просторима.
Jедна од најзначајних уметница нашег времена, примабалерина са богатим интернационалним искуством, звезда београдског балета, добитница бројних признања и награда, Ашхен Атаљанц је овогодишњи аутор УБУС-ове посланице посвећене празнику који се традиционално обележава 29. априла широм света. Игра се на рођенданима, венчањима, по улицама, собама, на сцени, иза кулиса... Ашхен Атаљанц, примабалерина
|
ПОЗИВ ЗА ТАКМИЧЕЊЕ КОРЕОГРАФАПочело је пријављивање за међународно такмичење кореографа - Фестивал кореографских минијатура (ФКМ) који организује Удружење балетских уметника Србије (УБУС). Мисија ове јединствене манифестације је промовисање кореографског стваралаштва у области савремене уметничке игре уз подршку Министарства културе и информисања РС и Секретаријата за културу Града Београда. Фестивал ће се ове године одржати по 21 пут под слоганом У корак са временом. Публика ће током јуна месеца имати прилике да погледа такмичарски, ревијални и пратећи програм на плесним сценама Београда.
У оквиру такмичарског дела ФКМ-а, 2. и 3. јуна на сцени Раша Плаовић Народног позоришта у Београду, представиће се кореографи и играчи из земље и иностранства са кратким плесним формама а публика ће имати прилике да се упозна са актуелним и наступајућим трендовима у овој области кроз премијерно изведена дела. Стручни жири ће одабрати финалисте који ће се такмичити за три главне фестивалске награде (И награда-2000е, ИИ награда-1000е, ИИИ награда-500е), као и за плакету Александар Израиловски за инвентивност уметничког израза. По одлуци жирија критике биће додељена награда критике а ту је и награда публике за оне такмичаре који поберу највеће симпатије и добију највећи аплауз. УБУС као организатор Фестивала и борац за бољи статус наше плесне заједнице, посебну пажњу поклања домаћим ствараоцима кроз подршку за даљи рад и промоцију. Сходно томе, Уметничко веће УБУС-а додељује јединствену награду Охрабрењекореографу из Србије. Награђени добија средства за реализацију целовечерње представе која премијерно бива изведена у оквиру ревијалног програма наредног ФКМ-а, а након тога и на другим фестивалима и плесним сценама у градовима по Србији и иностранству. Публика ће ове године имати прилике да погледа плесну представу Душана Мурића који је прошле године освојио чак три награде међу којима и награду Охрабрење за минијатуру Приватно кретање. Фестивал ће ове године имати програме посвећене лику и делу Смиљане Мандукић, зачетнице савременог плесног израза код нас. Двадесет пет година након њеног одласка, биће повод да се кроз изложбе, филмове, реконструкције њених кореографија, плесне перформансе и предавања осветли и сачува од заборава дело Смиљане Мандукић, играчице, педагога и кореографа. Пратећи програм фестивала ће имати, као и до сада, озбиљан осврт на једну од занемарених тема уметничке игре у Србијии – плесну и балетску критику. У оквиру семинара Критичке праксе у области уметничке игре 4 биће одржно низ предавања, разговора и радионица са стручњацима из ове области. Такође пратећи програм фестивала обухвата едукативану плесну радионицу за професионалне играче.
|
УБУС НА 60. МЕЂУНАРОДНОМ БЕОГРАДСКОМ САЈМУ КЊИГАНа овогодишњем сајму издавачка кућа Клио у оквиру свог каталога најавила је ново издање Удружења балетских уметника Србије Балет и модерна игра аутора Сузан Ау у преводу са енглеског Катарине Стојков Слијепчевић. Представљени наслов ће бити ускоро у штампи захваљујући подршци ове престижне издавачке куће која обележава 25 година рада и Mинистарства културе и информисања.Започињући причу о балету у доба раног барока, на француском, италијанском и потом енглеском двору, Сузан Ау води нас путевима развоја једне изузетне уметности која у себи садржи покрет, музику, сценографију, костим и неограничене могућности сценских ефеката које су се развијале од сложених барокних сценографија преко сведене романтике до експеримената у уметности двадесетог века. Пратимо и развој балетске технике која је од основних корака на тлу и малих скокова, у романтизму подигла игру „на прсте“ са чувеном Маријом Таљони која је публици деловала бестелесно у улогама вила, преко раскошне уметности руског балета и кореографа који су створили класични, тзв.“бели“ балет какав и данас гледамо, балет-мајстора у Француској и Енглеској као чувена Нинет де Валоа, потом снажног продора модерног израза који је омогућен великим успехом трупе Сергеја Ђагиљева, до експеримената и изласка плеса ван позоришне сцене-кутије, у слободни простор где се уметност балета све више претапа у перформанс.
|
ПОСТАВЉЕНА ПЛОЧА БРАНКУ МАРКОВИЋУВелики број сарадника и поштовалаца лика и дела Бранка Марковића се окупио поводом свечаног откривања спомен плоче у улици Краљевића Марка 12/I на општина Савски венац 17.октобра 2015.Спомен обележје овом значајном балетском уметнику и кореографу који је неизбрисив траг оставио и у области уметничког фолклорног израза поставило Удружење балестких уметника Србије.О БРАНКУ МАРКОВИЋУ Бранко Марковић, по образовању правник, по судбини играч. Рођен је 17. октобра 1917. године у Београду, где је и преминуо 28. јануара 1993. Неоспоран допринос маестра Бранка Марковића српској сцени, како балетској тако и фолклорној, не смемо препустити забораву у годинама и генерацијама које долазе. Померао је границе, уводио новине, спајао жанрове, стизао до циља. Тиме нам је утабао стазу. Стремити његовим визионарским, а реалистичним идејама и наставити његовим путем био би један од императива у нашој националној уметничкој игри.
|
И ФЕСТИВАЛ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА НА БАЛЕТСКОМ ГАЛА КОНЦЕРТУ У СЛОВЕНИЈИУдружење балетских уметника Србије остварило је још једну успешну сарадњу са словеначим балетским удружењем. Наиме, реч је о Интернационалном балетском гала концерту који се одржао 28.фебруара 2015. године, у организацији Удружења балетских уметника Словеније, у Великој дворани Словеначког народног позоришта у Марибору. Међу извођачима био је и финалиста прошлогодишњег Фестивала кореографских минијатура Гај Жмавц, млади кореограф и играч који је своју нумеру „Touch“ пре него мариборској публици, приказао Београду на 18. Фестивалу кореографских минијатура у организацији УБУС-а. На овом значајном културном догађају Србију су репрезентовали уметници Народног позоришта Далија Иманић Савић, примабалерина и Милан Рус први солиста Балета националног театра. Они су извели нумере из популарног балета Ко то тамо пева, кореографа Сташе Зуровца на музику Војислава Вокија Костића. Мариборска публика је бурним аплаузом одушевљења поздравила ово дело и овацијама наградила Младу и Певача. Поред наших играча на Гала концерту су се представили бројни уметници са свих страна света, од Италије и Кубе, преко Румуније, Америке, Русије, Украјине, Шпаније... Наступали су и домаћини из обе словеначке балетске куће, Љубљане и Марибора, који су извели сјајне кореографије Едварда Клуга и Валентине Турку. фото Срђан Михић |
ФЕСТИВАЛ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА ПРЕДСТАВЉЕН У АЛЖИРУ НА МЕЂУНАРОДНОМ ФЕСТИВАЛУ САВРЕМЕНЕ ИГРЕУ оквиру 6. Међународног фестивала културе савременe игре, који се одржавао од 15. до 22. новембра у Алжиру, представљен је Фестивал кореографских минијатура. Овај фестивал савременe игре, организован под покровитељством председника републике и министарства културе Алжира, окупио је учеснике из 28 земаља света међу којима и представника Србије. Смиљана Стокић, балетска уметница Народног позоришта и координатор креативног тима Фестивала кореографских минијатура који организује Удружење балетских уметника Србије, учествовала је у раду жирија такмичарског програма фестивала. У оквиру пратећег програма она је говорила на тему значаја фестивала за развој професионалне плесне сцене у Србији и међународну културну размену, са посебним освртом на Фестивал кореографских минијатура. 6. Међународни фестивал културе савремене игре приказао је 32 кореографије које су се такмичиле за награде фестивала. Ова значајна манифестација је поред конференција и сусрета са уметницима и стручњацима из иностранства, организовала и радионице које је похађало током трајања фестивала око 60 играча из Алжира. Посебну пажњу фестивал је посветио инклузији особа са посебним потребама укључујући их у радионице и такмичарски програм фестивала. Палестина, као почасни гост фестивала, представила је своје уметнике у ревијалном програму, као и Ramallah Contemporary Dance Festival на конференцији коју је одржао директор тог пројекта Khaled Elayyan из Палестине, иначе члан жирија. На позив комесара фестивала M’barka Kaddouri поред представника Палестине и Србије у раду жирија су учествовали и Hector Sanzana ( уметнички директор балета позоришта Terasa Carreño и кореограф из Венецуеле), Uwe Meusel (степ играч и кореограф из Немачке), Mónica Guerreiro (представник министарства културе Португала за област плеса), Raghunath Manet (музичар, кореограф и плесач из Индије) и Riadh Beroual (кореограф из Алжира).Прву награду фестивала добила је трупа Masa Dance - Александра Мишић и Огњен Вучинић из Хрватске, чији је рад београдска публика имала прилике да види на Фестивалу кореографских минијатура 2010. године када је њихова кореографија награђена од стране жирија критике. Друга и трећа награда отишле су у руке уметника из Велике Британије (Stopgap Dance), односно Обале Слоноваче (Georges Momboye). Као охрабрење алжирској плесној сцени жири је уручио специјалну награду Compagnie KBS nouvelle génération. У Алжиру међу младима је изузетно популаран хип хоп и брејк денс, што се може закључити и по ономе што су домаћи такмичари приказали публици, док се на позоришном репертоару преко године највише приказују представе традиционалног плеса. С обзиром да за играче не постоји формално образовање у области балета и савременог плеса, а публика је ускраћена за савремени и класични плесни репертоар, Међународни фестивал културе савременe игре је манифестација од изузетног значаја за развој савременог плеса у Алжиру. У оквиру овог пројекта играчи, али и публика имају могућност да се упознају са различитим плесним техникама и светским трендовима, а Алжир да постане место сусрета уметника из целог света. |
DANC'S PIRAN 2014.У духу традиције добрих односа Удружења балетских уметника Србије УБУС и Друштва балетских уметника Словеније (Друштва балетних уметников Словеније - ДБУС), на 18. Фестивалу кореографских минијатура на предлог председника ДБУС-а Томажа Родеа, који је председавао овогодишњим стручним жиријем фестивала додељене су у виду награда и две стипендије за похађање курса савремене игре DANC'S PIRAN 2014. Добитнице стипендија Нелка Лазовић, солиста Балета Народног позоришта и Јована Зеленовић, ученица Средње балетске школе Лујо Давичо су успешно завршиле двонедељни курс савремене игре који се одржао од 04. до 16. августа у Пирану по први пут. Полазнице курса савремене игре похађале су радионице и семинаре врхунских предавача као што су Arianne Lafite Goncalves, Vittorio Galloro, Ana Catalina Roman, John Bliekandaal, Rosana Hribar и Gregor Luštek, Christian Guerematchi, Leila McMillan, Antonio Chamizo Salcedo, Patrick Delcroix и Tijuana Križman Hudernik. Такође, имале су прилику да прикажу своје играчко умеће и кореографские радове на сценама Пирана и демонстрирају ниво стеченог знања. УБУС и ДБУС настављају своју успешну сарадњу и убудуће а један од циљева је умрежавање и успостављање партнерства у различитим пројектима. |
САРДЊА СА СЛОВЕНАЧКИМ БАЛЕТСКИМ УДРУЖЕЊЕМ-МАРИБОР 2013Удружење балетских уметника Србије остварило је још једну успешну сарадњу са сродним словеначким удружењем узевши учешће на низу значајних балетских догађаја који су се предходних дана одиграли у Марибору.Друштво балетских уметника Словеније 11. и 12. октобра ове године приредило је у Марибору чак три изузетна балетска сусрета. Програм су чинили Гаудеамус гала балетски концерт, Међународни свечани гала концерт као и симпозијум о балетском образовању са темом „Шта је таленат и како га обрађивати“ , под стучним вођством професора балета и балетске методике Џона Блиекендала из Холандије. Овим значајном догађајима у свету игре присуствовали су и наши учесници. На четвртом Гаудеамус гала балетском концерту одржаном 11.октобра, представили су се ученици завршних разреда осам европских балетских институција. Поред домаћина са оба словеначка балетска конзерваторијума из Марибора и Љубљане, били су ту и Краљевска балетска школа из Анверпена (Белгија), Балетска академија бечке државне опере (Аустрија), Мађарска плесна академија из Будимпеште, Конзерваторијум за балет Мариа де Авила, Мадрид (Шпанија), Национални конзерваторијум за музику, плес и драмску уметност из Руена (Француска) и Средња балетска школа Лујо давичо из Београда. Одлична прилика да се млади играчи и њихови професори сретну и прикажу своја достигнућа. Нашу земљу представила је грациозна и љупка Сања Костић, ученица завршног разреда Средње балетске школе Лујо Давичо из класе професорке Росе Милић, складно одигравши варијацију Рајмонде из истоименог балета и привукавши на себе пажњу стручне јавности. На Међународном гала концерту одржаном 12. октобра публика је бурним аплаузом поздравила солисте Балета Народног позоришта у Београду Ану Павловић и Јована Веселиновића, који су самоуверено и емотивно одиграли дует и варијације Росане и Александра из представе Алекандар која је на редовном репертоару нашег националног театра. Поред наших првака словеначка публика је имала прилике да види и друга значајна имена данашње плесне сцене као што су Дину Тамазлацару,солиста Државне опере у Берлину, Сониа Виноград Гуидотти, солисткиња Семперопер из Дрездена, Арианне Лафита Гонзалвез и Витторио Галлоро, из Италије, Нина Полакова и Раинер Кренстеттер прваци Бечке државне опере, као и Yаее-Гее Парк и Антонy Пина у перфектној кореографији Хосе Мартинеза, који је и сам присустовао Гала концерту, и друге. Наравно, публици су се представили и домаћини, Балет Словеначког народног позоришта из Марибора са изузетним извођењем сцене бала из балета Ромео и Јулија у иновативној кореографији Валентине Турку. Извнредни Антон Богов и његова партнерка Катарина де Менесес били су прави избор за завршницу концета одигравши надахнуту и лепршаву балконску сцену Ромеа и Јулије, коју је београдска публика имала прилику да види када је овај уметнички пар гостовао на Гала концерту у Београду, у фебруару ове године у организацију Удружења балетских уметника Србије. Паралелно са гала концертима одржавао се и први међународни симпозијум на коме су представници свих присутних школа узели учешће у дискусији и уз Џона Блиекендала износили сродне теме и проблематике балетског образовања с којима се сви сусрећемо. Други дан симпозијума бавио се и освртом на резултате Гаудеамус гала концерта, одржаног предходне вечери. Председница УБУС-а Анђелија Тодоровић (играч и кореограф) и чланице Председништва УБУС-а Роса Милић (балерина, педагог и помоћник директора Балетске школе “Лујо Давичо”) и Ива Игњатовић (балерина Народног позоришта) биле су наши представници на овом скупу. За Председништво УБУС-а приредила Ива Игњатовић |
ПРИЗНАЊЕ СТАНИЦИ-СЕРВИСУ ЗА САВРЕМЕНИ ПЛЕС
На конференцији у Сарајеву којом Швајцарски програм за културу завршава свој тринаестогодишњи рад на Балкану, Станица-сервис за савремени плес добила је награду за свој допринос развоју савременог плеса на Балкану. |
УСПЕХ БАЛЕТСКЕ ШКОЛЕ "ЛУЈО ДАВИЧО" У БЕРЛИНУНа Међународном такмичењу „Танцолимп“ у Берлину које се одвијало током четири дана (18.-21. фебруара 2013.) ученици Балетске школе „Лујо Давичо“ такмичили су се у категоријама: класичан балет, савремена игра, народна игра. |
ОБЈАВЉЕНО НОВО ИЗДАЊЕ ЧАСОПИСА ЗА УМЕТНИЧКУ ИГРУ ORCHESTRAНа 144 страница објављени су ауторски текстови 11 домаћих плесних критичара и публициста из Београда и Новог Сада и 6 медјународних дописника.
|