Обавештења

ПОЗИВАМО ЧЛАНОВЕ УБУС-а на РЕДОВНУ ГОДИШЊУСКУПШТИНУ У СРЕДУ 9. МАЈА 2018. ГОДИНЕ У НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ  (3.спрат, хорска соба)

 ДНЕВНИ РЕД:

1.     Верификација скупштине
2.     Извештаји о раду Удружења у 2017.год.
3.     План рада Удружења у 2018.год.
4.     Разно

Сви извештаји који ће бити разматрани на Скупштини се налазе на линку.

Апелујемо на све чланове УБУС-а да својим одзивом и присуством допринесу кворуму и што успешнијем раду Удружења. Редовна Скупштина ће бити одржана без присуства јавности.

ПРЕДСЕДНИШТВО УБУС-а

Београд, 2.мај 2018. године

 

 


КОНКУРС ЗА ДОДЕЛУ СТРУКОВНИХ НАГРАДА

ЈАВНИ ПОЗИВ
Удружење балетских уметника Србије
објављује конкурс за доделу годишњих струковних награда  за сезону 2016/17.

  • Награда за животно дело се додељује балетским уметницима, играчима, педагозима, кореографима и осталим балетским посленицима за целокупан допринос уметничкој игри у Србији
  • Награда Димитрије Парлић се додељује кореографу за најбоље кореографско остварење у области уметничке игре, за премијерно постављену целовечерњу представу изведену на територији Републике Србије. Награда се може доделити и за целокупан стваралачки опус, искључиво домаћим кореографима.
  • Награда Наташа Бошковић се додељујe професионалном балетском играчу, групи играча или целокупном ансамблу представе за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности
  • Награда Смиљана Мандукић се додељујe професионалном балетском играчу, групи играча или целокупном ансамблу представе за најбољу интерпретацију у области савремене уметничке игре
  • Специјална награда за иновативни приступ у области савременог плесног театра се додељује продукцијама које су се идејама, приступом и новим театарским видовима издвојиле у протеклој сезони.


За горе наведене струковне награде могу конкурисати премијерно остварене интерпретације и кореографска дела изведена на територији Републике Србије у периоду од 1. септембра 2016. до 1. септембра 2017. године.

Предлагачи кандидата за све награде могу бити професионална позоришта, појединци - играчи уметничке игре, позоришни критичари, редакције стручних часописа, уметничке установе и удружења. Предлоге са образложењем доставити на адресу Француска 3, 11000 Београд или на мејл ubus.office@gmail.com најкасније до 30.09.2017. године.

УБУС пројекат реализује уз подршку Министарства културе и информисања РС.

 


САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ
ШТА ЋЕ БИТИ СА БАЛЕТОМ У СРБИЈИ?

Док се ближимо прослави сто година постојања балетске уметности на српској културној сцени, уместо да осмишљавамо програме којима овај велики и значајан јубилеј треба прославити, с великом забринутошћу и стрепњом гледамо тренутну ситуацију у нашој професији. Наиме, актуелна забрана запошљавања у јавном сектору и правне регулативе одласка у пензију погубне су за балетске ансамбле у нашој земљи. У позориштима која запошљавају играче, а то су Народно позориште у Београду, Српско народно позориште и Позориште на Теразијама чији ансамбли у збиру не прелазе бројку од 200 људи, дошло је до загушења.

Удружење балетских уметника Србије апелује на надлежне институције да се коначно изнађу адекватна решења, која су с обзиром на мали број људи којих се тичу могућа без икаквих последица за државни систем, а за ову професију неопходна и од изузетне важности, како бисмо очували балетску уметност у Србији. Молимо Владу Републике Србије, Министарсто финансија и Министарство рада да помогну Министарству културе и установама културе да се проблеми балетске професије реше.

Неадекватна законска решења за одлазак играча у пензију су акумулирала проблем који је забрана запошљавања у јавном сектору додатно продубила. Безмало читаву деценију у назад позоришта не запошљавају, већ хонорарно ангажују младе балетске уметнике како би уопште могла да изводе репертоар и дела попут Лабудовог језера, Успаване лепотице, Жизеле и сл. Паралелно са тим систематизације радних места у установама културе услед рационализације јавног сектора урађене су крајње неповољно и нанеле су додатну, велику штету секторима Балета, а самим тим и играчима.

Хонорарно ангажованим балетским уметницима уговори под којима су ангажоавани нису адекватни, а нису ни у складу са законом. Они обављају пун обим посла, исти су им задаци и захтеви као и њиховим колегама које су у сталном радном односу. Ускраћена су им права која произилазе из Закона о раду, не признаје им се бенефицирани радни стаж (који је обезбеђен за ову професију), имају дисконтинуитет у здравственом и пензионом осигурању (услед тога што им се у току летњих месеци, мимо позоришне сезоне, уговори прекидају). Овакав деценијски третман крајње нехумано онемогућава између осталог одлазак на трудничко боловање, ускраћује им лечења неопходна услед честих повреда, које су саставни део ове професије, а примања им нису једнака као стално запосленим колегама. Оваквим даљим поступањем створиће се још већи проблеми. Или ће се генерације уметника, након деценију и по проведену у позоришту наћи на улици и у потрази за новом професијом у средњим годинама или ће, ако и дочекају да заснују стални радни однос у позоришту, они бити препрека да нове генерације дођу, јер неће моћи да испуне услове за одлазак у пензију, као последица тренутног стања. Такође, овакво стање је веома непопуларно и доводи до тога да генерације младих и перспективних уметника након школовања напуштају земљу свесни да овде неће дочекати своје прилике.

Удружење балетских уметника Србије моли све надлежне институције, да вишегодишњи апели коначно добију одјек. Ово је тема о којој се често прича до те мере да је постала опште место, а сви досадашњи напори балетских делатника да се ситуација реши нису наишли на резултате већ на пасивност надлежних и игнорисање нашег горућег проблема. Да ова тема не буде препрека и фактор који кочи развој целе професије, апелујемо поново, јер оваква ситуација није одржива и довешће до спонтаног гашења и нестанка балетске уметности у Србији.

Београд, 7.фебруар 2017.


ПРЕДСЕДНИШТВО УБУС-а
Анђелија Тодоровић, председник
Јелена Кајго
Паша Мусић Поповић
Роса Милић
Ива Игњатовић

 


ПОЗИВАМО ЧЛАНОВЕ УБУС-а на ИЗБОРНУ СКУПШТИНУ У ПЕТАК 10. МАРТА 2017. ГОДИНЕ У НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ  (3.спрат, хорска соба)

 ДНЕВНИ РЕД:

  1. Верификација Скупштине
  2. Избор чланова Председништва
  3. Избор чланова Надзорног одбора
  4. Избор чланова Суда части
  5. Финансијски извештај за 2015. и 2016. годину
  6. Разно

Позивамо чланство да у складу са Изменама и допунама  Статута УБУС-а, усвојеним на Редовној годишњој Скупштини 22.01.2017. године,  достави предлоге листа кандидата за Председништво, Надзорни одбор и Суд части.

Предлоге доставити најкасније 15 дана пре седнице Скупштине. Свака од листа мора бити подржана однајмање 5 чланова Удружења.

На Изборној скупштини предлагање кандидата за органе Удружења врши се на следећи начин:
- за чланове Председништва предложена листа мора да садржи 5 кандидата
- за чланове Надзорног одбора предложена листа мора да садржи 3 кандидата
- за чланове Суда части предложена листа мора да садржи 5 кандидата

Предлоге листа потребно је доставити Удружењу у електронској форми на мејл или писмено на адресу,односно лично у канцеларију - Француска 3, Београд. Апелујемо на чланство да својим одзивом и присуством допринесу избору радних тела и доношењуважних одлука за функционисање УБУС-а.

ПРЕДСЕДНИШТВО УБУС-а
Анђелија Тодоровић, председник

 

 


 

ГОДИШЊЕ НАГРАДЕ УБУС-а ЗА СЕЗОНУ 2015/16.

Награда Димитрије Парлић - најпрестижнијa награда у области балетске уметности у нашој земљи која се додељује се за најбоље кореографско остварење премијерно изведено у току једне позоришне сезоне ове године припала је Милошу Исаиловићу за представу Дуњалук Битеф денс компаније. О награди је одлучивао жири у саставу: Петар Пјер Рајковић, Тамара Ивановић Пинговић, Снежана Весковић Заблаћански, Јелена Јовић Стевановић и Сања Крсмановић Тасић. Исти жири је Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театра доделио Јовани Ракић за представу Врсте у продукцији Станице-сервиса за савремени плес.

Награда Наташа Бошковић додељује се за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности. Ове године, жири у саставу Светозар Адамовић, Марија Стојаковић и Ристо Михић донео је одлуку да се награда додели за групну нумеру из представе Копелија за деоницу под називом Сванилдине пријатељице. Добитнице награде су: Душанка Каличанин, Бранкица Мандић, Ада Распор, Миља Русић, Татјана Татић, Сања Нинковић, Јованка Зарић, Маргарита Черомухина, Дејана Златановски и Стефани Ли Голдхан.

Награда Смиљана Мандукић се додељује за најбољу плесну интерпретацију у области савремене уметничке игре, а жири у саставу Вера Обрадовић Љубинковић, Марија Бајчетић и Борис Чакширан је одлучио да награду додели Николи Томашевићу за улогу у представи Прича о војнику Битеф денс компаније.

Награду за животно дело Председништво Удружења балетских уметника Србије додељује Љубинки Добријевић у знак поштовања имена и дела ове наше уметнице богате интернационалне каријере. Ове године, направљен је преседан те је на предлог жирија награде Смиљана Мандукић, Председништво УБУС-а одлучило да додели специјалну похвалу играчу Стојану Симићу који као глува особа доприноси значају инклузије у савременом друштву.

 

 


 

ГОДИШЊЕ НАГРАДЕ УБУСА ЗА 2015

Жири Награде Димитрије Парлић, најпрестижније награде у области балетске уметности у нашој земљи, у саставу: Марија Јанковић-Шеховић, Исидора Станишић, Татјана Поповић, Катарина Стојков-Слијепчевић и Ана Павловић-Пешић донео је одлуку да се ова награда за 2015. годину не додели. Исти жири је Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театра доделио представи Балерине у копродукцији Форума за нови плес Балета Српског народног позоришта и Студентског културног центра Нови Сад.

Награда Наташа Бошковић додељује се за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности. Ове године, жири у саставу Милица Безмаревић, Владимир Логунов и Паша Мусић донео је одлуку да се награда додели Дејану Коларову и Игору Пастору, солистима Балета Народног позоришта у Београду, за изванредно остварене улоге Доријана Греја, у истоименом балету.

Награда Смиљана Мандукић се додељује за најбољу плесну интерпретацију у области савремене уметничке игре а жири у саставу Даница Араповић, Татјана Пајовић и Борис Чакширан је одлучио да награду Смиљана Мандукић за 2015. годину додели Рикарду Кампуш Фреире за извођење у представама Дон Жуан и Жртве илузија, Битеф денс компаније, као и за целокупан допринос нашој плесној сцени.

Награду за животно дело у 2015. години, Председништво Удружења балетских уметника Србије доделиће истакнутим професорима Балетске школе Лујо ДавичоЗинети Мусић Атанацковић и Мирјани Нешић које су својим дугогодишњим преданим и истрајним радом изнедриле генерације балерина и балетских играча који деценијама чине окосницу београдског балета.

Свечана додела годишњихнаграда УБУС-аодржаће се 23.октобра 2015. у Народном позоришту у Београду, фоаје II галерије у 13:00 часова.

Специјална награда за иновативни приступ у области савременог плесног театра биће уручена 23.октобра 2015. на Камерној сцени Српског народног позоришта у Новом Саду, по извођењу представе Балерине, која почиње у 20:30 ч.

Награда Наташа Бошковић биће уручена на Великој сцени, Народног позоришта у Београду, по првом наредном извођењу представе СликаДоријана Греја.

 

 


 

РЕАКЦИЈА НА ТЕКСТ У "КУРИРУ" од 17.04.2015.

Удружење балетских уметника Србије с осудом реагује на текст објављен у штампаном и електронском издању дневног листа „Курир“, дана 17.04.2015. године, а под насловом „АФЕРА ХАРЕМ: И српске балерине месо за шеике“ којим се директно каља углед и у погрешан контекст доводи цела једне елитна професије и врхунска уметност какав је балет. Удружење балетских уметника Србије има одговорност за целу плесну заједницу и дужност да брани част и углед својих чланова и професије.

Професионални балетски уметници се у овом тексту изједначавају са играчима ноћних клубова и крајње неосновано доводе у везу са афером Харем и са елитном проституцијом у арапским земљама. Балетски уметници су у веома значајном моменту када им је више него потребна подршка и разумевање културне, али и шире јавности, када очекујемо препознавање и подршку у решавању озбиљних, егзистенцијалних и професионалних питања и проблема везаних за опстанак струке. У таквој ситуацији више је него беспризорно спуштати балетској професији ниво на овакав начин како је то урадио дневни лист Курир. Уметници су успели да се изборе за свој статус и у Закону о култури, да уметничка игра којом се професионално баве буду препозната и издвојена као уметничка област. Балетска уметност, осим што је физички веома захтевна професија, деценијама уназад сусреће се са низом законских проблема – неадекватна системска решења, проблем запослења и одласка у пензију, неисплаћени хонорари, нерешено питање бенефицираног радног стажа за хонорарно ангажоване играче, честе озбиљне повреде на радном месту, изостанак законски обезбеђене медицинске бриге... Велики број солиста и носиоца репертоара безмало целу деценију има нерешено питање радног односа, a суочавају се и са претњама о смањењу броја запослених и хонорарно ангажованих лица.

Балет Народног позоришта је поред Балета Српског народног позоришта једини ансамбл у земљи који негује и изводи класичне балетске представе. Самим тим ови театри имају ексклузивитет. Балет Народног позоришта, окаљан у објављеном тексту, редак је репрезент ове гране наше културе. Није непознаница да нас је на бројним међународним гостовањима презентовао у најбољем светлу. И док спортске репрезентације уживају максималне привилегије и заслужено поштовање, у случају (балетске) уметности то константно изостаје.

Овим путем изражавамо своје незадовољство оваквом врстом антипропаганде која ствара ружну, погрешну и погрдну слику о једној озбиљној уметничкој делатности. Додатно наглашавамо да су балерине и мајке, и супруге, и ћерке и озбиљни професионалци чији посао захтева пуно одрицања, рада и изгарања, да би неко тако олако, да би привукао пажњу читалаца, бацио љагу на њих и њихову професију.

Председништво Удружења балетских уметника Србије

Линк на текст у "Куриру"

 

 


 

ДОДЕЛА ГОДИШЊИХ НАГРАДА УБУС-а

Удружење балетских уметника Србије, једино струковно, репрезентативно удружење у овој области, уз подршку Министарства културе и информисања РС, додељује годишње награде Димитрије Парлић, Смиљана Мандукић, Наташа Бошковић као и Награду за животно делои Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театра.


фото М.Ползовић, С.Жугић

Од 1997. године, 23. октобра, на дан рођења нашег прослављеног кореографа Димитрија Парлића, додељује се награда са његовим именом за најбоље кореографско остварење премијерно изведено у току једне позоришне сезоне, као и домаћим кореографима за целокупан кореографски опус.

Награда Димитрије Парлић  je најпрестижнијa награда у области балетске уметности у нашој земљи. Жири у саставу Владимир Логунов (председник), Милена Бурић, Даница Араповић, Милена Јауковић и Љубиша Ристић донео је одлуку да се награда Димитрије Парлић за 2014. годину не додели. Исти жири је Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театра доделио Далији Аћин Теландер за представу Сан жуте чарапе, продукција Битеф театра и Станице-сервиса за савремени плес.

Награда Наташа Бошковић додељује се за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности. Ове године, жири у саставу Зоја Беголи (председник), Вишња Ђорђевић и Марија Стојаковић донео је одлуку да се награда додели Ани Ђурић, првој солисткињи Балета Српског Народног позоришта у Новом Саду, за изузетно остварене улоге Одете и Одилије у представи Лабудово језеро, у кореографији и режији Владимира Логунова.

Награда Смиљана Мандукић се додељује за најбољу плесну интерпретацију у области савремене уметничке игре а жири у саставу Нела Антоновић (председник), Марија Бајчетић и Исидора Станишић је одлучио да награду Смиљана Мандукић за 2014. годину додели Ани Игњатовић-Загорац савременом играчу, за изузетну сценску реализацију кореографског задатка у савременој плесној представи Желеће машине, у продукцији Битеф театра.

Награду за животно дело у 2014. години, Председништво Удружења балетских уметника Србије доделиће истакнутој уметници Народног позоришта у Београду - примабалерини Милици Бијелић.

Свечана додела годишњихнаграда УБУС-аодржаће се 23.октобра 2014. у Народном позоришту у Београду, фоаје II галерије у 13:00 часова.

Награда Наташа Бошковић биће уручена 25.октобра 2014. на сцени Јован Ђорђевић, Српског народног позоришта у Новом Саду, по извођењу представе Лабудово језеро,која почиње у 19 часова.

Наградa Смиљана Мандукић биће урученa 13.новембра 2014. године на сцени Битеф театра, по извођењу представа Желеће машине.

 

Анђелија Тодоровић, председница УБУС-а

 

 

 

 


 

САОПШТЕЊЕ ЗА МЕДИЈЕ О ПРОФЕСИОНАЛНОМ СТАТУСУ ГОСПОЂЕ АЈЕ ЈУНГ


Удружење балетских уметника Србије принуђено је да реагује и обрати се медијима поводом све чешћих дезинформација у медијима везаних за професионални статус госпође Аје Јунг, директорке Београдског фестивала игре.

Непосредни повод за нашу реакцију је информација која је 16.05.2014. објављена на сајту Народне бибилиотеке Србије, у којој се госпођа Јунг помиње као „једна од најзначајнијих балетских уметница код нас“, што је ноторна неистина. Већ неколико година Удружење добија захтеве од својих чланова да поводом оваквих дезинформација упути допис медијима да би се ова пракса прекинула, а сада су ти захтеви достигли врхунац и не можемо их више игнорисати.

Наиме, госпођа Јунг никада није била ангажована као класични балетски играч (ни ансамбл играч, ни солиста), нити у нашим позориштима, нити у страним. Такође, није играла у „најбољим светским компанијама“, како се често наводи у медијским приказима.

На овај начин се читаоци и гледаоци доводе у заблуду, а наши прваци и солисти, који годинама репрезентују Београдски балет, или пак они који са великим успехом заиста играју у најпрестижнијим светским компанијама, са правом осећају огорчење.

Напомињемо, да ситуација која се дешава са госпођом Јунг није усамљен случај, већ да се слични примери дешавају и када су други појединци, институције, чак и културни догађаји у питању. На овај начин шира јавност се доводи у заблуде, а стручна често бива крајње револтирана. Надамо се да ће ова пракса престати, а новинари су наравно слободни да ове наводе и сами провере.

Председништво УБУС-а





 

 


 

СПРПСКА ПОСЛАНИЦА ЗА МЕЂУНАРОДНИ ДАН ИГРЕ 29.АПРИЛ



Као шарени лептири крећу се играчи у простору. Не види се напор, зној, стрес
, већ озареност и усхићење. Уздижу се до свести и срца гледаоца. Преносе их у нову димензију осећања и среће. Само играчи знају како трпи њихово тело, али трен на сцени, пред публиком, је неописив, нестваран тренутак. Игра повезује људе, брише границе и пространства, далеко у недоглед.

Владимир Логунов



Поводом међународног Дана игре, Удружење балетских уметника Србије сваке године шаље поруку нашег еминентног уметника из области плесног стваралаштва. На овај начин, Удружење балетских уметника Србије жели да допринесе афирмацији домаће плесне сцене а уједно и да најави предстојећи Фестивал кореографских минијатура који ће се ове године у јуну одржати по 18. пут!

Аутор овогодишње поруке посвећене међународном Дану игре, који се традиционално сваке године обележава 29. априла, широм света, јесте Владимир Логунов, кореограф, педагог, директор Балета Српског народног позоришта и добитник посебног Признања за врхунски допринос националној култури Републике Србије и награде Изванредни златни беочуг за животно дело Културно просветне заједнице Београда. Логунов у својој богатој биографији бележи и место председника Удружења балетских уметника Србије, чији је дугогодишњи близак сарадник, радо биран у руководећа тела овог еминентног удружења. У 2014, години у којој Фестивал кореографских минијатура слави пунолетство, Владимир Логунов је и уметнички директор ове знамените београдске манифестације.





 

 






ГОДИШЊЕ НАГРАДЕ УБУС-а ЗА 2013. ГОДИНУ

 

Удружења балетских уметника Србије, једино струковно, репрезентативно удружење у овој области, додељује годишње награде Димитрије Парлић, Смиљана Мандукић, Наташа Бошковић као и Награду за животно дело и новоустановљену Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театра.

Од 1997. године, 23. октобра, на дан рођења нашег прослављеног кореографа Димитрија Парлића, додељује се награда са његовим именом за најбоље кореографско остварење премијерно изведено у току једне позоришне сезоне, као и за целокупан кореографски опус . Награда Димитрије Парлић  je најпрестижнијa награда у области балетске уметности у нашој земљи.
Жири у саставу Владимир Логунов (председник), Даница Араповић, Паша Мусић- Поповић, Милена Бурић и Милош Софреновић донео је одлуку да се награда Димитрије Парлић за 2013. годину додели Jasmin Vardimon за представу Yesterday-Сети се да заборавиш, Битеф денс компаније.

Награда Смиљана Мандукић се додељује за најбољу плесну интерпретацију у области савремене уметничке игре а жири у саставу Марија Бајчетић, Нела Антоновић и Милена Јауковић је одлучио да награду Смиљана Мандукићза 2013. годину додели играчима Невени Јовановић, Милици Писић, Сањи Нинковић и Ивани Савић Јачић за представу Yesterday-Сети се да заборавиш, Битеф денс компаније.

Награда Наташа Бошковић додељује се за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности. Ове године, жири у саставу Ксенија Кецојевић, Денис Касаткин и Зоја Беголи донео је одлуку да награда остане недодељена.

Награду за животно дело у 2013. години, Председништво Удружења балетских уметника Србије доделиће истакнутим уметницима Народног позоришта у Београду – примабалерини Душки Драгичевић и прваку Балета Константину Тешеи. Истичући да су обоје уметника својим трајањем и многобројним улогама оставили запажен траг у домену уметничке игре код нас.

На иницијативу овогодишњег жирија награде Д. Парлић, Председништво УБУС-а по први пут додељује Специјалну награду за иновативни приступ у области савременог плесног театраи то Исидори Станишић за кореографију у представи Град,у режији Дине Радоман Царановић, продукција Битеф театра.

Свечана додела награде Димитрије Парлић и Награда за животно дело одржаће се 23.октобра 2013. у Народном позоришту у Београду, фоаје II галерије у 13:30 часова.

Награда Смиљана Мандукић биће уручена 28.октобра 2013. на сцени Битеф театра, по извођењу представе награђених, Yesterday-Сети се да заборавиш,која почиње у 20 часова.

Уручење Специјалне награде за иновативни приступ у области савременог плесног театра одржаће се 31.октобра 2013. на сцени Битеф театра, по извођењу награђене представе Град, која почиње у 20 часова.

Анђелија Тодоровић
председница УБУС-а


ОТВОРЕНО ПИСМО КООРДИНАЦИОНОГ ОДБОРА РЕПРЕЗЕНТАТИВНИХ УМЕТНИЧКИХ УДРУЖЕЊА СРБИЈЕ ПОВОДОМ НЕОДРЖИВОГ СТАЊА У ОБЛАСТИ УМЕТНОСТИ И КУЛТУРЕ


Констатујући да је деценијско смањење издвајања средстава за културу, а посебно за уметничко стваралаштво, довело до урушавања свих вредности ове изузетно значајне друштвене делатности, уметници чланови удружења Координационог одбора репрезентативних уметничких удружења Србије ЗАХТЕВАЈУ ОД ПРЕДСЕДНИКА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ, ПРЕДСЕДНИКА ВЛАДЕ РС, ПРЕДСЕДНИКА СКУПШТИНЕ РС, МИНИСТАРСТВА КУЛТУРЕ И ИНФОРМИСАЊА, МИНИСТАРСТВА ФИНАНСИЈА И ПРИВРЕДЕ, СЕКРЕТАРИЈАТА ЗА КУЛТУРУ ГРАДА БЕОГРАДА, ГРАДОНАЧЕЛНИКА БЕОГРАДА, ЛОКАЛНИХ САМОУПРАВА И ОСТАЛИХ НАДЛЕЖНИХ ИНСТИТУЦИЈА да покрену решавање егзистенцијалних питања која се односе на уметност и културу. Члан 73 Устава Републике Србије из 2006. године, који се односи на Слободу научног и уметничког стварања, гласи: „Научно и уметничко стваралаштво је слободно. Ауторима научних и уметничких дела јамче се морална и материјална права, у складу са законом. Република Србија подстиче и помаже развој науке, културе и уметности“. Констатујемо да ово уставно опредељење није поштовано.


1. Закон о култури донет 2009. године је неприменљив у пракси, сва потребна пратећа општа акта за примену овог Закона нису донета, док се недоношењем Стратегије развоја културе Републике Србије губе правци и приоритети за даљи развој културе, а тиме и уметничке делатности. Захтевамо да се по хитном поступку донесу измене и допуне Закона о култури и прихвате усаглашени предлози Координационог одбора упућени Министарству културе и информисања.

2. Проценат издвајања за културу за 2013. годину у износу од 0.62% бруто домаћег производа је недопустиво низак и недовољан за опстанак уметности и културе. Захтевамо да се утврди минимални проценат за издвајање за културу у износу од 1,2% БДП, као и да се овај минимум поштује у предстојећем ребалансу буџета.

3. Самосталним уметницима су угрожена људска и законска права недопустивим кашњењем уплата социјалног осигурања од стране локалне самоуправе. Они не могу да овере здравствене књижице, а камате због кашњења које се приписују њима на терет, превазилазе њихова примања. Захтевамо да се хитно изврши уплата доприноса за пензијско, инвалидско и здравствено осигурање самосталним уметницима, регулише отпис камата и донесу регулативе које обавезују локалну самоуправу да у року испуњава своје обавезе.

4. Опстанак и рад репрезентативних уметничких удружења је угрожен вишемесечним изостанком уплатa средстава за поверене послове који су утврђени Законом о култури. Захтевамо да се пронађе адекватан модел финансирања и обезбеди несметано обављање послова и програма уметничких удружења.


5. Захтевамо да се конкурси за пројекте у култури Министарства за културу и информисање, Секретаријата за културу Града Београда и других локалних самоуправа спроводе транспарентно, са јасно утврђеним критеријумима и са унапред означеним роковима за решења конкурса, у складу са Законом о култури и Стратегијом развоја културе Републике Србије.

6. У циљу стимулисања пројеката у култури захтевамо да се умање стопе пореза који оптерећују приходе од уметничког стваралаштва, ауторских права и извођачке делатности, као и да држава дефинише конкретне мере субвенционисања за реализовање уметничких и других пројеката у култури.


Координациони одбор репрезентативних уметничких удружења Србије очекује од надлежних органа и институција Републике Србије да прихвате изнете ставове и започну хитно решавање проблема од којих зависи опстанак уметности и културе у Србији.

Координациони одбор репрезентативних уметничких удружења
мр Дијана Сретеновић



1. Удружење ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије -УЛУПУДС
Владимир Ловрић, председник

2. Удружење музичких уметника србије - УМУС
Владимир Милић, председник

3. Удружење књижевника Србије - УКС
Радомир Андрић, председник

4. Удружење композитора Србије - УКС
Ивана Тришић, председник

5. Удружење ликовних уметника Србије - УЛУС
Вукашин Миловић, председник

6. Српско књижевно друштво - СКД
Вуле Журић, председник

7. Удружење књижевних преводилаца Србије - УКПС
Милош Константиновић, председник

8. Удружење филмских уметника Србије - УФУС
Милан Кнежевић, председник

9. Удружење драмских уметника Србије - УДУС
Љиљана Ђурић, председник

10. Удружење балетских уметника Србије - УБУС
Анђелија Тодоровић, председник

11. Удружење драмских писаца Србије - УДПС
Миладин Шеварлић, председник

12. Удружење филмских глумаца Србије - УФГС
Владан Живковић, председник

13. Удружење оркестарских уметника Србије - УОУС
Биљана Лацковић, председник

14. Савез естрадно музичких уметника Србије - СЕМУС
Драгиша Голубовић, в.д. председника

15. Удржење сценских уметника, стручњака и сарадника у култури Србије - УСУС
Живорад Ајдачић, председник

16. Асоцијација српских архитеката - АСА
Милош Станковић, председник


Београд, 28. јун 2013. године


ОБАВЕШТЕЊЕ О РАДНОМ ВРЕМЕНУ КАНЦЕЛАРИЈЕ УБУС-а У ЈУЛУ И АВГУСТУ


Поштовани чланови УБУС-а,

Обавештавамо вас да одлуком Председништва бр. 367/13 – 17а, од 01.07.2013. године, канцеларија ће у периоду од 11.07. до 31.07.2013. године радити уторком и четвртком од 09 – 12 h, a у периоду од 01.08. – 31.08.2013. неће радити због годишњег одмора. У случају преке потребе назовите на број 065/22-96-962.

Председништво УБУС-а

Анђелија Тодоровић, председник

Београд, 03.07.2013. год.

 

 

 



ФЕСТИВАЛ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА НA БЕЛЕФ-у

26. јуна 2013. сцена у дворишту Пете београдске гимназије, ул. Илије Гарашанина 24

21:00h - DJ Choreographer / Истраживање кореографије као проширене праксе. Ако је кореографија организација покрета у времену и простору, можемо ли ДЈ наступ да конципирамо/изводимо/посматрамо као кореографски чин?

22: 00h – РАСКРШЋЕ
Раскршће је представа настала из кореографске минијатуре Девојка се сунцу противила Милице Јевић, Милоша Кецмана и Милана Бачкуље, овогодишњих добитника награде Охрабрење на 17. Фестивалу кореографских минијатура, коју додељује Удружење балетских уметника Србије као подршку домаћим кореографима и подразумева целовечерњу плесну продукцију.

Кореографија: Милица Јевић, Милош Кецман, Милан Бачкуља.

Играју: Милица Јевић, Милан Бачкуља, Милош Кецман, Маријана Стоически, Тијана Шебез, Милош Маријан, Андјелка Петровић, Милица Миладиновић, Вукан Шебез, Ивана Обрадовић, Чедомир Радоњић, Јанко Димитријевић.

Музичари: Бојана Јајчанин, Александар Степић, Владимир Тадић, Владимир Божић, Милан Радовановић, Јанко Димитријевић.

Раскршће је плесна представа инспирисана фолклорном игром и песмом. Смештена у прошла времена, истражује идеју игре и музике као средства изражавања појединца у доба строгих животниh оквира и правила.
Потребу појединца да се кроз сопствени покрет и глас ослободи, кореографи исказују развојем фолклорнхh покрета ка савременим, тежећи да тиме обликују специфичан играчки језик.
Обичај Лазарица, у коме су девојке током пролећа обилазиле село у поворкама, ритуалном игром и песмом призивајући плодност, узет је као полазна основа за приказ средине и окружења.
Кореографију прати обрада изворне музике, уз коришћење различитиh инструмената (кавал, тарабука, виолина, hармоника, акустична гитара), што има за циљ да публику проведе кроз читаву лепезу осећања, обогаћујући унутрашњи доживљај потраге за оним тренутком који нам дарује осећај истинске слободе.

УЛАЗ СЛОБОДАН

 

 

 


ПОВЕЋАЊЕ ЧЛАНАРИНЕ

Обавештавамо чланове Удружења балетских уметника Србије да је од 01.06.2013. године повећана чланарина:

-За пензионере и незапослене износи 40,00 динара месечно, односно на годишњем нивоу 480,00 динара;

- За запослене износи 100,00 динара месечно, односно на годишњем нивоу 1.200,00 динара;

- За самосталне уметнике износи 150,00 динара месечно, односно на годишњем нивоу 1.800,00 динара.

Уколико имате дуговања за чланарину можете их измирити на текући рачун УБУС-а: 255-0016950101000-85, прималац: УБУС, Француска 3, сврха: уплата чланарине (упишите годину за коју уплаћујете), или у канцеларији УБУС-а, понедељком-средом-петком од 09-14 часова и уторком-четвртком од 09-13 часова.


ПОЗИВ НА ПРОТЕСТ ЗА КУЛТУРУ!
СТОП УНИШТАВАЊУ КУЛТУРЕ!

Драге колеге уметници, поштована публико,

Подсећамо вас да ће се 22. јуна, од 18 до 19 сати, на Тргу Републике у Београду, одржати протест уметника и радника у култури због неодрживог стања у култури и односа државе према уметницима у свим областима стваралаштва.

Позив за учешће на протесту упућен је свим појединцима и друштвеним групама, који имају потребу да својим присуством изразе незадовољство стањем у друштву у области културе и односом државе према култури и уметницима.

Протест уметника – на коме нећемо држати говоре, већ ћемо својим присуством изразити спремност да кажемо СТОП уништавању културе – само је првих сат времена почетка наше борбе против деградације културе у најширем могућем смислу.

Последице вишегодишњег немарног односа власти према култури прошириле су се на све сегменте нашег живота, због чега сматрамо да такав однос свих нивоа власти према култури и уметности прети да доведе до несагледивих последица по развој читавог друштва.

Циљ овог протеста је да окупи све актере уметничке сцене у Србији ради иницирања решавања нагомиланих проблема. Изласком на Протест исказаћемо нашу вољу и одлучност да прекинемо праксу прећутног прихватања понижавајућег и погубног стања.

Тражимо:
- хитно дефинисање културне политике и стратегије развоја културе
- реформу и доношење закона у складу са потребама различитих актера у култури и уметности
- изналажење начина за адекватније финансирање културе и уметности
- уважавање струке и стручности, деполитизацију и департизацију културе
- повратак уметничког и образовног програма на Јавни сервис Србије

Ово је грађанска иницијатива иза које не стоји нико други осим нас самих и наших личних одговорности.


 

ПРОГРАМ 17.ФЕСТИВАЛА КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА // 11-14. мај 2013.


Такмичарски програм фестивала

11. мај 2013.
14.00 h, Народно позориште у Београду, сцена „Раша Плаовић“
Селекција финалиста такмичарског програма фестивала (улаз слободан)

12. мај 2013.
20.30 h, Народно позориште у Београду, сцена „Раша Плаовић
Такмичарски програм фестивала и свечана додела награда

Стручни жири:
Росана Хрибар, кореограф и плесачица (Словенија)
Luis Gallo Mudarra, кореограф, редитељ и педагог (Велика Британија/Шпанија)
Сташа Зуровац, кореограф и плесач (Хрватска)
Милош Софреновић, кореограф, редитељ и педагог (Србија)
Милан Рус, први солиста Балета Народног позоришта у Београду (Србија)

Жири критике:
Милица Зајцев, критичарка уметничке игре (Србија)
Милица Церовић, критичарка савремене игре (Србија)
Слободан Обрадовић, драматург и позоришни критичар (Србија)

 

Пратећи програм фестивала

13.мај 2013.

13.00h -16.00h, ДКЦ „Мајдан“         
Мастер клас Росане Хрибар ( СЛО)                     
-намењенo ученицима завршних година балетске школе и професионалним играчима

18.00h, Магацин, Краљевића Марка 4
Трибина :  Савремена плесна сцена у Србији

14. мај 2013.
20.00 h, Битеф теaтар
Кармен - Одбројавање
представа одсека за савремену игру Балетске школе „Лујо Давичо“ из Београда
играју: ученици II, III и IV разреда одсека за савремену игру
кореографија: Исидора Станишић и Дејана Будишка
музика: Александра Ђокић

***

Дирекција фестивала
Анђелија Тодоровић, директор
Милош Софреновић, уметнички директор
Уметнички савет:
Снежана Весковић-Заблаћански, солиста балета Позоришта на Теразијама и кореограф (Србија)
Владимир Логунов, кореограф и педагог (Србија)
Милош Софреновић, кореограф, редитељ и педагог (Србија)

Организација: Ива Игњатовић, Роса Милић, Јелена Кајго, Славица Штрљић, Јелена Мирковић, Марија Бајчетић, Жељко Гроздановић, Дарија Јевтић, Ана Дубљевић, Смиљана Стокић, Славица Хинић, Јелена Јанковић

 

 

 


 

ПОВРАТАК ПОБЕДНИКА
Такмичарски програм 17.Фестивала кореографских минијатура


У оквиру 17. Фестивала кореографских минијатура, у организацији Удружења балетских уметника Србије од пристигле 44 пријаве из 17 земаља, Уметнички савет (у саставу Милош Софреновић, Владимир Логунов и Снежана Весковић-Заблаћански) је селекцијом видео радова одабрао 21 кореографа. Учесници из Пољске, Италије, Немачке, Словеније, Словачке, Румуније, Јапана, Португала, Америке, с Филипина, из Македоније и Србије ће се београдској публици представити 11. маја у 14х на селекцији финалиста такмичарског програма на сцени „Раша Плаовић“ Народног позоришта. Улаз за публику биће слободан.

После вишегодишње паузе, стигао је већи број пријава из Србије. Публика ће имати прилику да види пет кореографија српских аутора - Исидоре Станишић, Душана Мурића, Нелке Лазовић, Милице Јевић, Милоша Кецмана, Милана Бачкуље и Драгане Алфиревић. Тиме фестивал испуњава своју примарну мисију, да створи простор за представљење рада домаћих плесних ствараоца. У нашој земљи кореографи немају могућности, нарочито на почетку каријере, да представе публици своје креативне потенцијале кроз приказивање радова на некој од признатих сцена. Фестивал кореографских минијатура као програм подршке домаћим ауторима додељује награду Охрабрење, која добитнику омогућава да се у оквиру следећег фестивала публици представи са целовечерњом плесном представом. Такмичари из региона, Европе и шире нам доносе као и сваке године до сада, актуелне уметничке трендове и кроз своја плесна остварења чине да фестивал буде значајна манифестација ове врсте у светској размери. Победници претходних фестивала Lander Patrik (I награда/2011) и Fabio Simoes (I награда/2012) из Португала, Misato Inoue (II награда/2011) из Јапана и Исидора Станишић (I награда/2000. и II награда/2006) из Србије, ће се представити и ове године београдској публици, што потврђује да популарно зване – Минијатуре, нису само „одскочна даска“ младих кореографа, него фестивал коме се враћају и признати и потврдјени уметници.

Такмичарски програм фестивала биће приказан 12.маја од 20.30х на сцени „Раша Плаовић“ Народног позоришта. Том приликом ће жири у саставу Росана Хрибар, Luis Gallo Mudarra, Сташа Зуровац, Милош Софреновић и Милан Рус доделити I, II и III награду фестивала у износу од 2000€, 1000€ и 500€, као и плакету „Александар Израиловски“. Награду критике ове године додељује жири критике у саставу Милица Зајцев, Милица Церовић и Слободан Обрадовић. Публика ће највећим аплаузом доделити Награду публике.

Програм фестивала

 

 


 

У СУСРЕТ МЕЂУНАРОДНОМ ДАНУ ИГРЕ


Поводом међународног Дана игре, Удружење балетских уметника Србије сваке године шаље поруку домаћег еминентног уметника из области плесног стваралаштва. На овај начин, Удружење балетских уметника Србије жели да допринесе афирмацији домаћег плесног стваралаштва, а уједно и да подсети на то да се ове, 2013. године, навршава 90 година постојања Београдског балета.

Године 1923, 19. марта изведен је балет "Шехерезада" Николаја Римског-Корсакова, прва балетска премијера Балета Народног позоришта у Београду, чијем је остварењу пресудно допринела руска примабалерина Јелена Пољакова. Њеним залагањем и непролазношћу њеног уметничког дела, утрт је пут развоју свега онога што се, од периода између два светска рата, па све до данашњих дана, назива балетском уметношћу у Србији.

Ауторка овогодишње српске поруке посвећене међународном Дану игре је балерина, кореограф, професорка балета, председница Удружења балетских уметника Србије у периоду од 2004-2012. године и добитница Посебног признања за врхунски допринос националној култури Србије Соња Лапатанов.

Она је поручила да је игра језик који нам је урођен и који дрема у свакоме од нас. "Сваки појединац може да је пробуди у себи и тако је искуси, као начин изражавања властитим телом, на себи својствен начин, а да га, при томе, свако људско биће разуме", наводи се у српској посланици.



 

 


 

ОДГОВОР УБУС-А НА ТЕКСТ "ИЗНАД ПРОВАЛИЈЕ" (АУТОР АЈА ЈУНГ) ОБЈАВЉЕН У НЕДЕЉНИКУ НИН ОД 11.АПРИЛА 2013.


Текст госпође Аје Јунг, „Изнад провалије“ објављен у недељнику НИН од 11. 04.2013, надовезао се у извесној мери на једну важну полемику, која се већ неколико година води у културним круговима у Србији. Да ли да се уметници у глумачким, балетским и музичким ансамблима, ангажују путем годишњих уговора? Са једне стране, мишљење госпође Јунг да је то неопходно је сасвим легитимно, али на самом почетку оно намеће и кључно питање – зашто од свих професија и радних места која се финансирају из буџета(попут лекара, медицинскиг особља, професора, полиције и бројне државне администрације...), да само уметници пролазе строгу евалуацију сваких годину дана, и зашто да само извођачке професије(музика, уметничка игра и глума), буду у тој неповлашћеној позицији. Зато што је то пракса у свету, каже Јунг. Балетски играчи немају бенефицирани радни стаж и раде паралелно друге послове, а неки од њих, када се повреде, заврше на улици.

То је изузетно сурово и само донекле тачно. У Русији, где је балетска традиција изузетно развијена, балетски уметници имају бенефицирани радни стаж. У земљама западне Европе, након одређеног броја година проведених у националним театрима стиче се право на стални радни однос. У Париској опери, одлазак балетских уметника у пензију након 20 сезона, регулише статут пензионог фонда саме Париске опере. Са друге стране, у Холандији, као и многим државама западне Европе, принцип годишњих уговора у савременим плесним компанијама, довео је у периоду економске кризе, до замирања највећег броја трупа, па ова држава поново прави стратегију финансирања плеса, по коме је била позната и цењена у свету. И системи здравственог осигурања у Европи су другачији. Играч мора да има збринут социјални статус, због повреде, трудноће и сл. Код нас социјалну заштиту по тим питањима даје само стални радни однос, а Закон о раду Републике Србије не познаје категорију уговора о раду на сезону.

Дакле, тржисте, културна политика и специфицности законодавног система и економског статуса државе су различити појмови који одређују положај уметничке игре код нас. Зато треба познавати и разликовати те појмове и не говорити о једној сложеној системској појави једнодимензионо, кроз пример тржисних принципа у Европи.

Јер да би се спровели тржишни принципи у уметности, потребно је направити озбиљну стратегију – развити тржиште рада, балетске школе и плесне компаније у целој Србији, затим Академију на којој би играчи стекли додатно педагошко образовање и на адекватан начин се после играчке каријере, која је кратка, преквалификовали у педагоге, кореографе, критичаре, менаџере... Уметници нису роба за једну сезону, и не можемо накарадном копијом земаља које имају стабилне и развијене економије и тржишта рада, угроржавати нашу културу и уметност. У целој Србији је у сталном радном односу запослено свега двеста професионалних балетских играча.

И на крају, на крајње неумесну констатацију госпође Јунг, да се „домаћа плесна сцена пореди са Скопљем јер не добацује до Солуна“, наведимо само неке податке - на сцени Народног позоришта у Београду, већ годинама се играју Килијан, Лајтфут, Пјетрагала, Васиљев..., зато што су се они сложили да београдски Балет својим квалитетом заслужује да игра њихове представе. Битеф денс компанија игра Вајцмана, Клуга, Вардимон..., ауторе који су са својим компанијама наступали и на Битефу и на Београдском фестивалу игре. Балетски ансамбл Позоришта на Теразијама, једини у земљи, са успехом негује и развија жанр мјузикла.

Важни актери савремене плесне сцене су и Далија Аћин, Драгана Булут, Саша Асентић..., који остварују значајне успехе у иностранству. Теоријска платформа ТКХ, Теорија која хода, на драгоцен начин теоријски прати и тумачи плесну уметност у Србији. Часопис „Орцхестра“ бележи и архивира све што се догоди на плесним сценама код нас и у свету.

Млади играчи, ученици Балетске школе „Лујо Давичо“, иако раде у тешким и неадекватним условима, сваке године доносе награде са такмичења у Европи, из Рима, Берлина, Истамбула..., а дипломирани ученици ове школе играју у нејпрестижнијим светским компанијама.

Са друге стране, Београдски фестивал игре, који је основала Аја Јунг, је одличан пример приватне иницијативе, али су га и држава Србија и градови у њој ових година помагали, дакле помогли су га сви грађани, и публика која за њега купује улазнице. Фестивал је приватан и новац који заради не враћа се у буџет. Домаћи критичари нису добродошли јер су те трупе, по речима директорке фестивала, већ добиле критике у свету, па тако немамо стручну евалуацију ове манифестације, која би допринела едукацији публике, као што је то случај са Октобарским салоном, Битефом, Бемусом, Белефом...

Удружења балетских уметника Србије




ГАЛА КОНЦЕРТ- 50 ГОДИНА УБУС-А

Гала концертом и свечаним уручењем годишњих награда Удружење балетских уметника Србије у сарадњи са Народним позориштем у Београду обележава 50 година свог постојања.

На концерту ће наступити балетски уметници Народног позоришта у Београду, Српског народног позоришта у Новом Саду, Македонске опере и балета, Удружења балетских уметника Словеније, Битеф театра, Опере и театра Мадленијанум, Позоришта Дортмунд из Немачке и Балетске школе "Лујо Давичо".

У оквиру програма свечаног обележавања биће, по први пут, додељене новоустановљене награде "Наташа Бошковић" и "Смиљана Мандукић". Награда "Наташа Бошковић" за најбољу балетску интерпретацију у сезони 2012/13 припала је Милошу Маријану, солисти народног позоришта у Београду за улогу принца Дезиреа у представи "Успавана лепотица" кореографа Владимира Логунова.

Исте вечери, награда "Смиљана Мандукић" за најбољу савремену плесну интерпретацију (сезона 2012/13) биће уручена Николи Томашевићу и Страхињи Лацковићу, играчима Битеф денс компаније, за улогу Робаова у "Александру", представи Народног позоришта кореографа Роналда Савковића.



За трајан допринос уметничкој игри Награда за животно дело припала је Мирјани Здравковић, солисти балета, балетском критичару, театрологу и преводиоцу. Истичући да је Мирјана Здравковић задужила уметничку игру својим вишедеценијским радом, импозантном професионалном биографијом и библиографијом, те креативним приступом у интердисциплинарном тематском истраживању уметности балета, високог професионалног и етичког стандарда, Председништво УБУС-а је одлучило да Награду за животно дело у 2012. години додели овој балетској уметници и угледном балетском критичару.

 

 


 

ИЗЛОЖБА ЛЕПОТА ИГРЕ - СМИЉАНА МАНДУКИЋ И НАТАША БОШКОВИЋ


Поводом 50 година постојања Удружења балетских уметника Србије (УБУС) у Музеју Народног позоришта 15.марта је отворена изложба под називом "Лепота игре - Наташа Бошковић и Смиљана Мандукић".

Изложба заједно са Гала концертом 19.марта је део прославе свечаног обележавања пола века постојања УБУС-а која је требало да се одржи крајем прошле године али је одложена због пожара у Народном позоришту.

Изложба у Музеју Народног позоришта посвећена је балеринама које су оставиле дубок траг у историји српског балета, примабалерини Наташи Бошковић(1901-1973) која је две деценије била присутна на сцени националног позоришта и Смиљани Мандукић(1908-1992), авангардној уметници, пиониру савремене уметничке игре у Србији. У жељи да трајно сачува успомену на остварења великана уметничке игре код нас, УБУС је прошле године основао награде које носе њихова имена и додељује оним ствараоцима који унапређују област уметничке игре. Изложба ће трајати 15 дана.

 

 


ПОЗИВ ЗА УЧЕШЋЕ НА XVII ФЕСТИВАЛУ КОРЕОГРАФСКИХ МИНИЈАТУРА

 


Позивамо Вас да се пријавите на XVII међународни Фестивал кореографских минијатура, такмичење кореографа , којe ће се одржати од 10. до 12. маја 2013. године на сцени Народног позоришта у Београду, у организацији Удружења балетских уметника Србије. Мисија Фестивала кореографских минијатура јесте да промовише уметничку игру у најширем смислу и да упозна стручну и ширу јавност са актуелним и наступајућим трендовима.

Услови за учешће су да кореографска минијатура буде премијерно изведена на фестивалу и да трајање кореографије не буде дуже од 10 минута. Рок за пријаву је најкасније до 15. априла 2013. године. Пријаве треба да садрже попуњену апликацију и снимак кореографије. Пријаву можете преузети са сајта Фестивала кореографских минијатура www. fkmbelgrade.com.

Уметнички савет Фестивала ће након бидео селекција, најкасније до 20. априла 2013. године, обавестити такмичаре ко је одабран за фестивалску селекцију која ће се одржати пред жиријем и публиком 11. маја. 2013.године. Финале такмичење одржава се 12. маја 2013.године. Одабрани такмичари морају да потврде своје учешће на Фестивалу до 25. априла. 2013. године.

Петочлани међународни стручни жири ће прогласити три најбоље кореографске минијатуре фестивала и доделити новчане награде у износу 3000€, 2000€ и 1000€. На фестивалу се додељује и Награда критике, Плакета „Александар Израеловски”, Награда публике и Награда ''Охрабрење'' која се додељује најбољем домаћем кореографу на фестивалу,

Више информације на сајту Фестивала кореографских минијатура www. fkmbelgrade.com.

 

 


 

ОБЈАЉЕНА КЊИГА ИГРА ШТО ЖИВОТ ЗНАЧИ 3.ДЕО, АУТОРКЕ МИЛИЦЕ ЗАЈЦЕВ

Обавештавамо Вас да је Удружење балетских уметника Србије, као издавач, у децембру 2012. године објавило књигу Игра што живот значи 3, ауторке Милице Зајцев. Захваљујемо се аутору, свим сарадницима и посебно Министарству културе и информисања Републике Србије који су омогућили да се трилогија својеврсне историје Балета Народног позоришта у Београду заокружи овом књигом, која представља вредно сведочанство о уметничкој игри у Србији. 

 

 

 

 


 

ПРВИ ПУТ ДОДЕЉЕНЕ НАГРАДЕ „НАТАША БОШКОВИЋ“ И „СМИЉАНА МАНДУКИЋ“

 

У години обележавња 50 година свог постојања Удружење балетских уметника Србијe под покровитељством Министарства културе и информисања Републике Србије и Градске управе Града Београда -  Секретаријатa за културу по први пут додељује новоустановљене награде за изузетну уметничку интерпретацију у области класичне и савремене уметничке игре.

Жири у саставу Владимир Логунов (солиста балета и кореограф), председник жирија, Анђелија Тодоровић (играч и кореограф), Паша Мусић-Поповић (солиста балета, балетски педагог и репетитор), Петар Пјер Рајковић (солиста балета и кореограф) и Константин Тешеа (првак балета), одлучивао је о најбољим играчима за сезону 2011/2012 (период од 30. јуна 2011. до 30. јуна 2012. године) .

Награда „Наташа Бошковић“  за најбољу интерпретацију класичног или неокласичног стила у области балетске уметности додељена је Милошу Маријану,солисти балета Народног позоришта,
за премијерно изведену улогу принца Дезиреа у представи Успаваналепотица (кореограф, Владимир Логунов), уз образложење да је Милош Маријан задовољио све уметничке и техничке критеријуме које ова улога захтева, истичући да његов Дезире одише племенитошћу, лепотом покрета и изузетним младалачким надахнућем

 


Награда „Смиљана Мандукић“ за најбољу плесну интерпретацију у области савремене уметничке игре припала јеНиколи Томашевићу и Страхињи Лацковићу - играчима Битеф денс комапаније -за улоге Робова у представи Александар (кореограф, Роналд Савковић) Народног позоришта у Београду,
уз образложење да су оба играча савремене игре, оставили најснажнији утисак  одигравши улоге робова изузетно експресивно,као и да су веома квалитетно испунили овај технички сложен задатак.

Жири у истом саставу донео је одлку да се награда „Димитрије Парлић“ у 2012. години не додели, сматрајући да ни једно од понуђених кореографских остварења у периоду између две доделе награде, односно сезони 2011/2012, није задовољило високе критеријуме које захтева ова награда.

 

 

 


НАГРАДА ЗА ЖИВОТНО ДЕЛО УДРУЖЕЊА БАЛЕТСКИХ УМЕТНИКА СРБИЈЕ У 2012.ГОДИНИ ДОДЕЉЕНА ЈЕ МИРЈАНИ ЗДРАВКОВИЋ-СОЛИСТИ БАЛЕТА, БАЛЕТСКОМ КРИТИЧАРУУ, ТЕАТРОЛОГ И ПРЕВОДИОЦУ

Мирјана Здравковић задужила уметничку игру својим вишедеценијским радом, импозантном професионалоном биографијом и библиографијом, те креативним присупом у интердисциплинарном тематском истраживању уметности балета, високог професионалног и етичког стандарда, Председништво УБУС-а је одлучило да Награду за животно дело у 2012. години додели овој балетској уметници и угледном балетском критичару.
Након класичног балетског образовања, Мирјана Здравковић је започела играчку каријеру на сцени Народног позоришта у Београду, као и Хрватског Народног казалишта, играјући солистичке улоге и  сарађујући  са навећим балетским играчима и кореографима у тадашњој Југославији. Бавила се и кореогрфским радом, критиком  и театарском проблематиком. Њен библиографски опус обухвата студије о највећим балетским уметницима попут Димитрија Парлића, Вере Костић, али и о београдском балету уопште. Од 1979. године бави се критиком балета, а посебно је интересују естетика, историја и феноменологија игре, балета и мултимедијалног позоришта. Као балетски критичар сарађивала је са најугледнијим листовима у Србији и париским часописем Les Saisons de la Danse, а као члан са Националним саветом за игру Србије и Интернационалним саветом за игру при UNESCO (CID-UNESCO) до 2010. године. Поводом двадесетогодишњице рада добила је Повељу и Златну плакету за унапређење игре у Народном позоришту у Београду.